torsdag 14 november 2013

Våra hustomtar

På varje compound till ett någorlunda stort hus i Kenya bygger man ett "servants' quarter" där hemhjälpen med familj bor. Det här var ju en helt horribel tanke innan vi flyttade hit. Ja, inte att ta hjälp med service i mitt hem, det har jag gjort förr även hemma i Sverige och ser det kanske mest som förebyggande psykvård än något annat. Men att ha en familj boende på min gård som passar upp, som en dräng och en piga liksom. Som att fara tillbaks ett århundrade i Sverige.

Men mina kollegor såg upprört på mig och påpekade att det var min plikt som högavlönad att "ge tillbaks till det kringliggande samhället", att det förväntades av mig att jag inte skulle "vara snål". Och för att få ihop livet och förstå mig på Kenya anställde vi Chebet och Vincent. De rekommenderades av grannen Emily som för övrigt är tillsammans med en svensk läkare från Linköping. Vars ex-fru för övrigt är tillsammans med min bästa Linköpingsvän och doktorandkollega Anetts ex-man... Om ni hänger med. Det är i alla fall en rekommendation att lita på så att säga.


Chebet och Vincent är våra absoluta hustomtar!! Chebet är väl utbildad för jobbet med en universitetsexamen i katastrofhantering (SIC!) och Vincent har både kontakter och handen på någorlunda plats i näven. Och bäst är kanske att deras lilla familj kommer med ungarna Cherri och Aymar som blivit Lovinas bästa lekkamrater!!


Förutom Vincent och Chebet har vi en kader av motorcykeltaxiförare uppe vid de små plåtskjulsshopparna vid Lovinas skola som skjutsar oss när vi behöver.

Vi är välförsedda med hjälpredor!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar