torsdag 26 februari 2015

Upprörda studenter, tårgas och uppror.

Det finns upprörda studenter. Och så finns det upprörda studenter.
Det finns de kränkta svenska, de som åker till fjällen under obligatoriska moment och kräver att bli behandlade som kollegor. De som fick mig att fara till Afrika och göra nåt vettigt istället för att vara en ouppskattad skitföreläsare som bara vill sätta dit studenter.
Och så finns det upprörda kenyanska studenter. De som tar prefekten som gisslan när de inte får ut sina praktikersättningar och låser in sig med honom i ett rum och vägrar släppa in universitetets säkerhetsvakter förrän de har checkarna i sin hand.
Eller när de kapar bussen under en fältstudie för att de inte fått valuta för sina universitetsavgifter.
Eller som i helgen när en student hittades brutalt mördad och gruppvåldtagen och studenterna helt resolut valde att tvinga polisbilar av vägen och tända eld på dem. Det kan ni läsa mer om här.
Och när elen stängs av i studentbostäder sätter man helt enkelt eld på dem.
På ett campus förstör de bilar eftersom en student körts ihjäl. De har också uppmanat till upplopp mot sjukhuset där han dog. Någonstans tycks studenternas förmåga till orsakverkanförståelse lite bristfällig.
Jag säger inte att studenter inte har någon rätt att kräva saker. På svenska universitet finns sexistiska professorer med osmakliga maktfullkomliga sexuella relationer med sina studenter där en liten timme instängd i bastun och en saltscrub av snorren inte hade varit så dumt.
Och det där med att stänga in sig i ett rum med prefekten kan jag ju ångra att jag inte kom på när de vägrade betala ut min lön här vid universitetet under tre månader eftersom min kontraktförlängning inte registrerats.
Men stenkastning, tårgas och upplopp känner jag är lite bortom min syn på studentfacket roll i universitetslivet. Om du nu inte håller med, så se åtminstone till att läsa i universitetets studenttidning om hur man överlever studentupplopp.
Och som en kollega påpekade och tillade efter att ha läst studenternas text:
- Don't forget to bring matches! You need matches for bonfires, without bonfires no great riots!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar