söndag 27 juli 2014

Det är dyrt att vara fattig.

Visst är det fascinerande det här att vi vet vår egen valutas värde, vi vet att en ost gärna får kosta 69.90 kr/ kilot och när bensinen når 14 kr/litern är det outhärdligt. Andra länders valuta är mer luddig i sitt värde. Euron gångrar vi med 10 och dollarn har vi halvkoll på. Den gick över 10-kronorstrecket när vi var i USA, men nu är den 7 eller 8 typ. Pundet var 14 nån gång, men nu? Men dess värde är hela tiden relaterad till vår hemmavaluta och till priser vi är vana vid.
Efter en tid i ett annat land lär vi oss dock priserna på sånt vi betalar ofta. Jag vet att jag blir skinnad och jag blir sur när jag tvingas betala 100 kenyanska schillings för motorcykeltaxin in till stan. Det är 7,50 svenska kronor. 3,75 är det riktiga, svarta, icke mzungupriset. Vill jag åka billigare och roa lilldotra tar jag en tuktuk (trehjuligt puttrigt, illaluktande fordon) tillsammans med tre andra. Det kostar 20KSh (1,50kr) till stan och 30KSh (2,25kr) hem från stan. Bensinen betalar folk 117KSh/liter (drygt 9kr) för. 

Priserna i Kenya är märkliga och lönespridningen extrem.
Min kenyanska lön som disputerad är 150.000 KSh (10750kr) i månaden. Men en lågstadielärare tjänar bara 20.000 KSh (1500kr), får du ansvarsposition på ditt jobb kanske din lön ligger runt 50.000 KSh (3750kr)
Jag betalar 35.000 KSh (2700kr) i hyra och hutlösa 20.000 KSh (1500kr) i kvartalet för elen.

Jag betalar min hemhjälp 8000 KSh (600kr) i månadslön vilket hon är jättenöjd med. Det är över rekommendationerna. Hon får nämligen, förutom lönen, gratis boende och mat samt sina barns skolgång betald. Jag är en trevlig resonabel arbetsgivare, jag kommer alltid att vara hennes vän, jag är vit och kommer att ha pimpat hennes CV för åratal framöver.

Grannens husvakt/trädgårdsmästare bor i ett skjul med en höna utanför grannens fina hus. Han får 4000KSh (300kr) i månaden. De pengarna går till majsmjöl och sprit. Sprit inhandlas för 100KSh för små 30cl-flaskor om man inte vill spela rysk roulette och köpa hembränt. Och så går lite av hans lön till att köpa sig Internettid då och då på ett Internetcafé i stan. Kanske har han råd att skicka hem några Shilling till familjen? En tur och returbiljett till hans hemby 20 mil bort där hans fru och fyra barn bor går på 1200KSh (93kr), så hemfärd blir det sällan tal om.

Min kenyanska vän arbetar som administratör på en privatskola. Hans månadslön är 15.000KSh (1125kr). Jag tar 5000KSh (350kr) av dem i hyra för det lilla huset med ett rum, kokvrå, hål i golvet-toa och kallvattendusch han hyr på min gård. Fast då bjuder jag på maten fem dagar i veckan och betalar hans Högskolekvällskurs på 65.000KSh (4875kr). Hans ex sålde de flesta av hans ägodelar för att köpa sprit så jag har möblerat huset åt honom också. De flesta modekläder han äger köper han second hand eller blinkar lite vackert åt västerländska män för att få....

Är man politiker i Senaten har man det däremot bättre ställt. 740.000KSh (60000kr!!) betalar de sig själva i månadslön!! Och man kan alltid köpa sig en splitter ny bil för 500.000KSh (37500kr). Eller varför inte ett av de där skinnmöblemangen man lockar med för endast 160.000KSh (12000kr) på stora reklamskyltar i stan???!!

Det går att leva billigt i Kenya också. I den lilla skjulbutiken kostar en 33:a Cola 35 KSh (2,75kr). För lika mycket får jag en samosa som duger bra som lunch  Jag tar två om jag är hungrig. Eller kanske en rostad majskolv för 30KSh (2,25kr). För 10KSh (75 öre) får jag en slice ananas till efterrätt.
Men får jag västerländska cravings betalar jag utan att knussla 55 spänn (700 Ksh) för en pizza och 200 KSh (15kr) för milkshake på favviscaféet.
McDonaldsindexet, där man genom att kolla priset på ett Big Mac Meal i ett land kan få en fingervisning om prisläget i ett land, är inte applicerbart här. McDonalds finns mig veterligen endast i tre afrikanska stater. Ingen av dem ligger i Östafrika...

Vill man laga mat hemma istället är basfödan majsgröt. Majsmjöl köper man för 53KSh/kg (4kr). Till det kompletterar man med en literpåse sukuma wiki för 20KSh (1,50kr); grönkålen vars namn bokstavligen betyder att "dra ut på veckan".
Opasöriserad mjölk såld i plastpåse kostar 60KSh/liter (4,50kr).
Vill man piffa upp middagen handlar man köttfärs hos slaktaren för 350KSh/kg (26kr) Då får man ben och brosk på köpet så jag föredrar supermarketvarianten för 500KSh (37,50kr). Alternativet är segt getkött eller en kyckling för 600KSh/kg (45kr).

Vill man lyxa till det kostar en entimmes massage 1000KSh (75kr) och ett månadskort på Röda korsets lyxhotell 10.000KSh (750kr). Några timmars hårflätning går på 2000KSh (150kr). En drink på clubben kostar dig 200KSh (14kr), en öl något mindre. Men då får du alkoholbaserad lycka för varje Shilling!!
Livselexir kan köpas i form av 1,5 GB datatrafik-skraplotter som kostar 1000KSh (75kr).

Nu är ju livet inte enbart nöje. Vill man ge sina barn en bra start i livet kan privatskola vara en god investering. Den investeringen kostar 60.000KSh/år (4500kr). Det finns både offentliga skolor och sjukhus men de är kanske inte helt att rekommendera. Blir ens barn sjuk går tre dagars privatsjukhusinläggning med läkaravgift och medicin lös på 35.000KSh (2700kr).
Går ens barn vidare till universitet, vilket förvisso kan vara bra för deras löneutveckling, bör man lagt undan 150.000KSh (11250kr) till årsavgiften.

När jag handlar i det här landet svider det sådär lagom i plånboken som det gör i medelklassplånböcker. Men den fattige kenyanen går inte ens in i de butiker jag handlar. För alltsom allt är Kenya, liksom alla länder, ett land som det är dyrt att vara fattig i.

* De svenska värdena är snabbuppskattningar baserade på 100KSh = 7,50kr. Med reservation för räknefel.

2 kommentarer:

  1. Janna! Jättebra att du lägger upp dessa siffror. Detta är enda sättet att få veta vad det verkligen kostar att leva för olika människor, dvs både hur inkomstsidan och utgiftsidan ser ut.
    Tuvas Pa.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag har varit i Kenya tre gånger nu och gillar landet. Men det gör mig ont att se den stora skillnaden mellan de som har och inte har typ allt. Tack för din syn på saken. Jag känner en kvinna som har varit hemmafru under många år, men nu verkligen behöver ett jobb. Men hon säger det är otroligt tufft att få, för att så många vill ha jobb. Nöd och död väntar inte, men jag vet inte hur man skulle kunna göra skillnad? Tack för bloggen!

    SvaraRadera